środa, 19 marca 2014

Absolwenci naszą dumą! - wywiad z Mateuszem Franczakiem

Uwierz w siebie, mierz wysoko!



Mateusz Franczak jest absolwentem Powiatowego Zespołu Szkół nr 1 w Trzebnicy. W 2007 roku ukończył Liceum Ogólnokształcące na profilu matematyczno – fizyczno – informatycznym. W latach młodzieńczych aktywnie udzielał się w życie szkoły, uświetniając okoliczne imprezy swoim talentem muzycznym. Obecnie gra na instrumentach klawiszowych w zespołach: Tomasz Kowalski & FBB, No Pesos, Come Back i Iza Możdżeń Band. Z muzyką związany jest od dzieciństwa. W 2010 r. ukończył Szkołę Muzyczną II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu w klasie saksofonu z dodatkowym instrumentem jakim był fortepian. Mateusz to osoba, która zawsze daje z siebie wszystko, ale także wiele i od siebie wymaga. Praktycznie całe jego życie kręci się wokół muzyki. Czy on ma jeszcze czas na sen?






Ogólniak: Jak wspominasz lata spędzone w naszej szkole?
Mateusz Franczak: Bardzo mile wspominam gimnazjum i liceum, zawiązałem tam bardzo ważne przyjaźnie na całe życie. W szkole zawsze panowała bardzo dobra, przyjazna i niemalże rodzinna atmosfera, mimo że nauczyciele byli wymagający i nauki nam nie brakowało.


O: Czy szkoła umożliwiała Ci rozwój Twojej pasji?
MF: To jest bardzo dobre pytanie. Naturalnie, że od pierwszej klasy gimnazjum do ostatniej liceum, szkoła - nauczyciele wspierali mnie w mojej pasji, jaką była muzyka. Czasem było mi nawet głupio przed kolegami z klasy, że miewam fory u nauczycieli, kiedy na przykład była jakaś kartkówka, a ja ćwiczyłem w auli z koleżankami – wokalistkami przed różnymi koncertami.


O: Czy pamiętasz jakieś szczególne wydarzenie z okresu nauki?
MF: :) Tak, swoją pierwszą jedynkę od pani Możdżeń z kartkówki ze starożytności. ;))


O: Jak potoczyły się Twoje losy po ukończenie LO?
MF: Kontynuowałem naukę w szkole muzycznej w klasie saksofonu i rozpocząłem studia na wydziale elektroniki, ale był to krotki epizod, bo już od następnego roku rozpocząłem studia na kierunku: Budownictwo komunikacyjne. Równocześnie uczestniczyłem w projekcie muzycznym zespołu No Pesos.


O: Kiedy rozpoczęła się Twoja przygoda z muzyką i jak wygląda ona obecnie?
MF: Muzyka towarzyszyła mi od najmłodszych lat. Pierwsze melodie na klawiszach grałem „ ze słuchu”, mając 5 - 6 lat. Później w wieku 8 lat rodzice zapisali mnie do Ogniska Muzycznego w Trzebnicy do klasy instrumentów klawiszowych. Zacząłem poznawać nuty i zasady nauki gry - w ten sposób zdobywałem pierwsze szlify. Mój pierwszy zespół, z którym udało mi się zagrać kilka niemałych koncertów, zawiązał się właśnie w tym gimnazjum i nosił nazwę „Pacyfik”. Graliśmy muzykę reggae, tworzyliśmy nawet własne kompozycje. Wielokrotnie startowałem także jako akompaniator i opiekun wokalistek podczas rozmaitych przeglądów i konkursów muzycznych w naszym powiecie i nie tylko. Najwięcej nagród zgarnęliśmy razem z Eweliną Lisowską ;D Później były kolejne projekty muzyczne, które trwają do dziś.


O: Czy mógłbyś przybliżyć czytelnikom zespoły, w których grasz?
MF: Obecnie są to 4 zespoły: No Pesos, Tomasz Kowalski & FBB, Come Back i Iza Możdżeń Band.Pierwsze dwa zespoły to grupy rockowe, a kolejne dwa są utrzymane w stylistyce funkowej, czasami zahaczającej o dobre disco.




O: Masz bardzo napięty grafik, grasz aż w czterech zespołach. Czy znajdujesz jeszcze czas na inne zajęcia?
MF: Pracuję we Wrocławiu od poniedziałku do piątku do godziny 17:00. We wszystkie te dni mam próby z zespołami, które odbywają się w Trzebnicy i najczęściej trwają do godziny 22:00, więc jak widzisz, czasu wolnego w tygodniu nie posiadam wcale. Weekendy bywają luźniejsze, chociaż wtedy odbywają się koncerty.


O: Każdy zespół gra zupełnie inny gatunek muzyki. W jakim Ty czujesz się najlepiej?
MF: Każdy gatunek niesie inne emocje, więc ciężko jest mi je wartościować.


O: Czy sam też komponujesz?
MF: Komponowanie jest związane z moja pracą w zespołach i chociaż z reguły grupy tworzą kompozycje wspólnie, to jest też kilka utworów, które skomponowałem samodzielnie. Bardzo ważną kompozycją i produkcją był dla mnie hymn z okazji jubileuszu 60 – lecia istnienia naszej szkoły. Stworzyłem muzykę do tekstu Ani Musz, zaangażowałem kilku instrumentalistów z naszej szkoły oraz niemały chórek na czele, którego stał mój ówczesny wychowawca Marcin Leszczyński – pozdrowionka dla niego ;)



O: Czy Masz jakiś ulubiony zespół, bądź artystę/ artystkę?
MF: Ostatnio doceniam prostotę i mocno wsłuchuję się w płytę zespołu Daft Pank.


O: Przyznasz, że występ Tomka Kowalskiego w programie MBTM bardzo pomógł zespołowi FBB, czy pozostałe zespoły, w których grasz, również planują występy w jakimś muzycznym programie?MF: Tak w ogóle z udziałem Tomka w programie MBTM wiąże się ciekawa historia, ponieważ mieliśmy tam pójść jako cały zespól, ale w przeddzień castingu naszemu gitarzyście wyskoczyła ważna sprawa prywatna, a nie chcieliśmy iść jako zespól niekompletny, więc na eliminacje poszedłem tylko ja - jako akompaniator i Tomek. Teraz na pewno nie żałujemy tej decyzji.A wracając do pytania, nie planujemy z innymi zespołami podbojów programów muzycznych, ale chcemy zaliczyć kilka prestiżowych festiwali.


O: W lipcu odbyła się premiera Waszego (Tomek Kowalski & FBB) teledysku do singla „Sen”. Czy był to Twój debiut? Jak wspominasz czas na planie?
MF: Tak, to był mój debiut. Na planie panowała sielankowa atmosfera, tylko reżyser trochę się denerwował, że nie wyrobimy się na czas. Ponieważ był to nasz pierwszy teledysk, chcieliśmy mocno zaangażować się w jego produkcję, więc większość rekwizytów zorganizowaliśmy sami. Zaczęliśmy tego żałować, kiedy wszystko trzeba było wnosić na dość wysokie wzgórze na niełatwym terenie.




O: FBB ma na swoim koncie debiutancką EP- kę, ale pracujecie już nad pierwszą płytą. Kiedy planowana jest jej premiera?
MF: Premiera pierwszej płyty przewidziana jest na jesień tego roku i mam nadzieję, że uda się to zrealizować.


O: Czy możesz coś więcej o niej opowiedzieć? Jakie utwory będą tam występowały?
MF: Płyta będzie zróżnicowana, każdy znajdzie na niej coś dla siebie. Będą ballady, w których Tomek czuje się wyśmienicie, a także single które można obecnie usłyszeć w komercyjnych stacjach radiowych oraz trochę mocniejszego, rockowego grania.


O: Oprócz płytowych sukcesów z FBB, wraz z No Pesos wydaliście w 2009 r. płytę „Coroner”. Czy po tak długiej przerwie słuchacze mogą liczyć na Waszą kolejną płytę i „wielki powrót” zespołu?MF: Świetnie, że o to pytasz, bo dopiero co skończyliśmy 3-dniową sesję nagraniową w studio. Nowa płyta zapowiada się bardzo ciekawie. Będzie dużo odważniejsza od poprzedniej, bardziej zróżnicowana, ciekawsza brzmieniowo i na pewno zagrana równiej niż poprzednia <śmiech>. Oczywiście nie zabraknie także nowatorskich tekstów autorstwa Piotrka Zdybka. Premiera płyty planowana jest na marzec 2014 r.


O: Czy Twoim zdaniem jest jakiś określony przepis na sukces?
MF: Przede wszystkim nie wiem, czy mogę mówić, że ja osiągnęłam jakiś sukces, ponieważ mierzę dość wysoko, ale to tez może wynikać z mojego charakteru. Zawsze gdy coś robię, chcę aby było to jeszcze lepsze i doskonalsze. Za każdym razem czuję niedosyt i wiem, że stać mnie na więcej. Myślę, że na pewno trzeba wierzyć w siebie, nie poddawać się i znać swoja wartość.


O: Jakie są Twoje najbliższe plany i marzenia?
MF: Najbliższe plany związane są stricte z wydaniem 3 płyt. Trzech, ponieważ z Izą Możdzeń planujemy tez wydać debiutancki krążek. Następnie czeka mnie trasa koncertowa w 2014 r. z Tomkiem i FBB.A jeśli mowa o marzeniach, to chciałbym, aby stwarzane przeze mnie i moje zespoły kompozycje dogłębnie poruszały słuchacza, a koncerty przyciągały jak największe rzesze fanów.


O: Bardzo dziękuję za rozmowę i życzę dalszych sukcesów! ;)
MF: Dziękuję!


Rozmawiała
Iza Franczak 


zdjęcia:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=317450068383237&set=pb.112025212259058.-2207520000.1395174727.&type=3&theater
https://www.facebook.com/FamaBluesBand/photos/a.674808685867460.1073741833.182415208440146/674808985867430/?type=3&theater
https://www.facebook.com/FamaBluesBand/photos/a.584729574875372.144893.182415208440146/584729644875365/?type=3&theater
https://www.facebook.com/FamaBluesBand/photos/pb.182415208440146.-2207520000.1395175433./606614646020198/?type=3&theater

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz